Ezt az 5 lehetőséget érdemes kipróbálnod! 

Kisvállalkozók gyakori kérdése: tudom-e ugrásszerűen növelni a cégem árbevételét?

Valójában e mögött a kérdés mögött egy másik kérdés van: tudom-e ugrásszerűen növelni a nyereségemet? Ugyanis hiába sikerül növelnünk az árbevételt, ha az eredményünk nem nő, rosszabb esetben még csökken is…

Nézzük sorjában, milyen lehetőségek vannak a nyereség növelésére:

1. ÉRTÉKESÍTÉS NÖVELÉSE – de hogyan?

  • Ahhoz, hogy az értékesítés növelésének lehetőségeit megvizsgáljuk, elemezzük az eddigi árbevételünket, csoportosítsuk, „honnan”, „miből” származik az árbevételünk (ezek lehetnek termékcsoportok, szolgáltatás csoportok, vevőcsoportok, vagy akár földrajzi elhelyezkedések szerint csoportosított értékesítési adatok).
  • Nézzük meg az egyes területeken milyen lehetőségünk van az eladás növelésére?
  • Becsüljük meg egyenként a növekedési lehetőséget, majd keressük meg mi az az eszköz, tevékenység, amivel a növekedést el tudjuk érni.
  • Vizsgáljuk meg, mit tudunk még nyújtani az ügyfeleknek, hogy tudunk többet adni nekik? A minőség javításával, kiegészítő termékek, komplexebb szolgáltatások bevezetésével?
  • Tudunk-e új területekre merészkedni, új termékek, új szolgáltatások bevezetésével?

2. ÁREMELÉS

Maradjunk az árbevétel előbbi csoportosításnál, és vizsgáljuk meg, mely csoportoknál tudunk árat emelni. Ehhez végezzünk piackutatást, milyenek a versenytársak termékei és árai? Mennyire ár-érzékeny a piacunk? Áremelésre akkor van lehetőségünk, ha áraink alacsonyabbak, azonos minőség mellett, vagy, ha minőségünk magasabb, és hisszük, hogy ezt a piac is hajlandó megfizetni nekünk.

Vizsgáljuk meg, hogy tudunk több értéket adni a vevőinknek? Hogyan tudjuk magunkat megkülönböztetni?

Az 1.  és 2. pontok feladatainak elvégzése után összeáll az új árbevételi tervünk

3. KÖLTSÉGEK TERVEZÉSE

  • Milyen kapacitásnövekedést igényel a tervezett árbevétel?
  • Változnak-e a fix költségek?
  • Hogyan változnak a változó költségek?
  • Kell-e több munkaerő, munkarend, gép, és az mennyibe fog kerülni?

4. HATÉKONYSÁG NÖVELÉSE – milyen lehetőségek vannak?

  • Vizsgáljuk meg, van-e lehetőségünk technológiai, gyártási folyamataink hatékonyabbá tételére, céges folyamataink egyszerűsítésére.
  • Vannak-e feleslegesen elvégzett feladatok, felesleges kiadások, pl. készülnek-e soha meg nem nézett kimutatások, járnak-e soha el nem olvasott folyóiratok.
  • Mennyire sikerül munkatársainkat motiválni? Hatékonyságunk nagymértékben nő munkatársaink motiváltsága által. Fontos, hogy a vállalati célokat le tudjuk fordítani területi és személyes célokká úgy, hogy végül a teljesült egyénenkénti célok összessége pont a vállalati célok teljesülését biztosítsa.
  • Milyen a vállalati kultúra? A hatékonyság növelésének leghatékonyabb, de legtöbb törődést igénylő eszköze a vállalati kultúra magasabb szintre emelése, melynek alapja a tulajdonosok, vezetők és a kollektíva tiszta, őszinte kommunikációja.

A 3. és 4. pont alapján látjuk, hogyan alakulnak a költségeink.

5. SZÁMOLJUK KI CÉGÜNK VÁRHATÓ EREDMÉNYÉT!

Mennyire vagyunk ezzel elégedettek? Ha nem, vissza a kezdetekhez, nézzük újra a lehetőségeket, költségeket, készítsünk terv-variánsokat. Ha nincsenek pontos adataink, végezzünk becslést. A kissé pontatlan terv is jobb, mintha nem is volna tervünk.

Végül fogadjuk el a legjobb terv-variánst. A pontokhoz rendelt célkitűzéseket foglaljuk rendszerbe, rendeljünk mindegyikhez konkrét akciókat, feladatokat, felelősöket, határidőket.

Találjuk meg a csoportos és egyéni motivációkat az egyes célkitűzésekhez. Ismertessük meg a dolgozókkal a tervet! Majd figyeljük folyamatosan az elért eredményeket és vessük össze a tervvel. Reagáljunk rugalmasan a változásokra!