Ezt az 5 lehetőséget érdemes kipróbálnod!
Kisvállalkozók gyakori kérdése: tudom-e ugrásszerűen növelni a cégem árbevételét?
Valójában e mögött a kérdés mögött egy másik kérdés van: tudom-e ugrásszerűen növelni a nyereségemet? Ugyanis hiába sikerül növelnünk az árbevételt, ha az eredményünk nem nő, rosszabb esetben még csökken is…
Nézzük sorjában, milyen lehetőségek vannak a nyereség növelésére:
1. ÉRTÉKESÍTÉS NÖVELÉSE – de hogyan?
- Ahhoz, hogy az értékesítés növelésének lehetőségeit megvizsgáljuk, elemezzük az eddigi árbevételünket, csoportosítsuk, „honnan”, „miből” származik az árbevételünk (ezek lehetnek termékcsoportok, szolgáltatás csoportok, vevőcsoportok, vagy akár földrajzi elhelyezkedések szerint csoportosított értékesítési adatok).
- Nézzük meg az egyes területeken milyen lehetőségünk van az eladás növelésére?
- Becsüljük meg egyenként a növekedési lehetőséget, majd keressük meg mi az az eszköz, tevékenység, amivel a növekedést el tudjuk érni.
- Vizsgáljuk meg, mit tudunk még nyújtani az ügyfeleknek, hogy tudunk többet adni nekik? A minőség javításával, kiegészítő termékek, komplexebb szolgáltatások bevezetésével?
- Tudunk-e új területekre merészkedni, új termékek, új szolgáltatások bevezetésével?
2. ÁREMELÉS
Maradjunk az árbevétel előbbi csoportosításnál, és vizsgáljuk meg, mely csoportoknál tudunk árat emelni. Ehhez végezzünk piackutatást, milyenek a versenytársak termékei és árai? Mennyire ár-érzékeny a piacunk? Áremelésre akkor van lehetőségünk, ha áraink alacsonyabbak, azonos minőség mellett, vagy, ha minőségünk magasabb, és hisszük, hogy ezt a piac is hajlandó megfizetni nekünk.
Vizsgáljuk meg, hogy tudunk több értéket adni a vevőinknek? Hogyan tudjuk magunkat megkülönböztetni?
Az 1. és 2. pontok feladatainak elvégzése után összeáll az új árbevételi tervünk
3. KÖLTSÉGEK TERVEZÉSE
- Milyen kapacitásnövekedést igényel a tervezett árbevétel?
- Változnak-e a fix költségek?
- Hogyan változnak a változó költségek?
- Kell-e több munkaerő, munkarend, gép, és az mennyibe fog kerülni?
4. HATÉKONYSÁG NÖVELÉSE – milyen lehetőségek vannak?
- Vizsgáljuk meg, van-e lehetőségünk technológiai, gyártási folyamataink hatékonyabbá tételére, céges folyamataink egyszerűsítésére.
- Vannak-e feleslegesen elvégzett feladatok, felesleges kiadások, pl. készülnek-e soha meg nem nézett kimutatások, járnak-e soha el nem olvasott folyóiratok.
- Mennyire sikerül munkatársainkat motiválni? Hatékonyságunk nagymértékben nő munkatársaink motiváltsága által. Fontos, hogy a vállalati célokat le tudjuk fordítani területi és személyes célokká úgy, hogy végül a teljesült egyénenkénti célok összessége pont a vállalati célok teljesülését biztosítsa.
- Milyen a vállalati kultúra? A hatékonyság növelésének leghatékonyabb, de legtöbb törődést igénylő eszköze a vállalati kultúra magasabb szintre emelése, melynek alapja a tulajdonosok, vezetők és a kollektíva tiszta, őszinte kommunikációja.
A 3. és 4. pont alapján látjuk, hogyan alakulnak a költségeink.
5. SZÁMOLJUK KI CÉGÜNK VÁRHATÓ EREDMÉNYÉT!
Mennyire vagyunk ezzel elégedettek? Ha nem, vissza a kezdetekhez, nézzük újra a lehetőségeket, költségeket, készítsünk terv-variánsokat. Ha nincsenek pontos adataink, végezzünk becslést. A kissé pontatlan terv is jobb, mintha nem is volna tervünk.
Végül fogadjuk el a legjobb terv-variánst. A pontokhoz rendelt célkitűzéseket foglaljuk rendszerbe, rendeljünk mindegyikhez konkrét akciókat, feladatokat, felelősöket, határidőket.
Találjuk meg a csoportos és egyéni motivációkat az egyes célkitűzésekhez. Ismertessük meg a dolgozókkal a tervet! Majd figyeljük folyamatosan az elért eredményeket és vessük össze a tervvel. Reagáljunk rugalmasan a változásokra!